loading...
سایت تفریحی و سرگرمی
نیما بازدید : 64 دوشنبه 28 بهمن 1392 نظرات (0)
آشنایی با قرص گاباپنتین،مصارف و عوارض آن

در کل این دارو در درمان کمکی صرع همراه با داروهای ضد تشنج دیگر و همچنین در درمان نورآلژی ( درد عصبی ) پس از عفونت هرپسی به کار می رود.

داروی گاباپنتین،مصارف و عوارض آن

  مکانیسم اثر:

مکانیسم دقیق آن ناشناخته است ولی این دارو به جایگاه خاصی در اعصاب قشر مغز متصل شده و با انتقال اسیدهای آمینه انانتیومتر از طریق غشاء سلول تداخل می کند. این دارو ممکن است باعث افزایش آزاد سازی GABA از محل غیروزیکولی شود.

 

   فارماکوکینتیک:

این دارو جذب گوارشی سریع داشته ولی با افزایش مقدار مصرف فراهمی زیستی آن کاهش می یابد. غذا کمی سرعت و میزان جذب دارو را افزایش می دهد. پیوند پروتئینی این دارو بسیار کم است. این دارو متابولیزه نشده و به صورت تغییر نیافته از راه کلیه دفع می شود. نیمه عمر دارو ۵ تا ۷ ساعت است ولی در نارسایی کلیوی نیمه عمر آن افزایش می یابد. اوج غلظت پلاسمایی آن پس از ۲ تا ۴ ساعت مشاهده می شود.

 

  موارد منع مصرف: 

در صورت حساسیت مفرط به گاباپنتین از مصرف آن باید خودداری شود.

 

هشدارها:

۱-در صورت عیب کار کلیه ، دارو در بدن تجمع یافته و مقدار مصرف دارو باید بر اساس کلیرانس کراتینین تنظیم شود.
۲-در سالمندان غلظت پلاسمایی گاباپنتین به دلیل کاهش دفع کلیوی آن افزایش می یابد. بنابراین مقدار مصرف دارو باید بر اساس پاسخ بیمار تنظیم شود.

 

 عوارض جانبی:

سرگیجه، گیجی، نیستاگموس، حالت فراموشی، تحریک پذیری یا سایر اختلالات خلقی و روانی، درد یا تورم در پاها و بازوها،لوکوپنی، آنژیوادم، اریتم مولتی فرم، کمی سدیم خون، زردی، سندرم استیون جانسون، بی حالی، خستگی، خواب آلودگی، اختلالات بینایی از جمله دوبینی، عفونت، تب، تهوع و یا استفراغ، اسهال، خشکی دهان و افزایش اشتها از عوارض جانبی این دارو هستند .
در کودکان ۳ تا ۱۲ سال مشکلات خلقی و روانی، افزایش تحرکات روده، تندخویی و اختلالات فکری از جمله اشکال در تمرکز فکر ممکن است دیده شوند.

 

  + تداخل های دارویی:

در صورت مصرف همزمان داروهای ضد اسید با این دارو فراهمی زیستی گاباپنتین تا ۲۰ درصد کاهش می یابد. مرفین جذب این دارو را افزایش داده و موجب تشدید اثرات مضعف CNS آن می شود.

 

 نکات قابل توصیه :

۱-از قطع ناگهانی مصرف این دارو باید پرهیز شود و قطع مصرف آن باید به تدریج و تحت نظر پزشک صورت پذیرد.
۲- دوره درمان دارو باید کامل شود. این دارو نباید بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف شود.
۳-در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو به محض یادآوردن آن نوبت باید مصرف شود. ولی اگر تا زمان مصرف نوبت بعدی کمتر از ۴ ساعت باقی است ، از مصرف آن باید صرفنظر کرد و طبق برنامه عادی بقیه نوبت های مصرف دارو را رعایت نمود.
۴-نباید بین فواصل مصرف دارو بیش از ۱۲ ساعت فاصله زمانی ایجاد شود.
۵-به منظور بررسی پیشرفت درمان مراجعه منظم به پزشک ضروری است.
۶-از مصرف داروهای حاوی الکل و سایر داروهای مضعف CNS با این دارو باید خودداری شود.
۷-به علت بروز تاری دید یا دوبینی و سرگیجه، خواب آلودگی، اختلالات فکری و مهارت های حرکتی هنگام رانندگی یا انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری دارند باید احتیاط کرد.

 

 مقدار مصرف :

بزرگسالان: به عنوان ضد تشنج ابتدا ۹۰۰ میلی گرم در ۳ مقدار منقسم تجویز می شود. مقدار مصرف بر اساس پاسخ بیمار به درمان به تدریج افزایش می یابد و معمولا مقدار ۹۰۰ الی ۱۸۰۰ میلی گرم در روز برای بیشتر بیماران موثر است. با این حال مقادیر ۲۴۰۰ الی ۳۶۰۰ میلی گرم در روز نیز تحمل شده اند. در درمان درد عصبی پس از عفونت هرپسی روز اول مقدار واحد ۳۰۰ میلی گرم، روز دوم ۶۰۰ میلی گرم در روز در دو نوبت منقسم و روز سوم ۹۰۰ میلی گرم در روز در سه مقدار منقسم مصرف می شود و مقدار مصرف بر اساس پاسخ بیمار به درمان تا حداکثر ۱۸۰۰ میلی گرم در روز قابل افزایش است.
کودکان: به عنوان ضد تشنج در کودکان ۳ تا ۱۲ سال ابتدا ۱۰ تا ۱۵ میلی گرم در کیلو گرم در روز در ۳ مقدار منسجم تجویز می شود. سپس بر اساس پاسخ بیمار به درمان مقدار مصرف تنظیم می گردد. بر این اساس برای کودکان بالای ۵ سال معمولا مقدار مصرف موثر ۲۵ تا ۳۵ میلی گرم در کیلوگرم در روز وبرای کودکان ۳ تا ۴ سال نیز مقدار مصرف موثر ۴۰ میلی گرم در کیلوگرم در روز می باشد. مقدار مصرف افراد بالای ۱۲ سال مشابه بزرگسالان است.

 

 اشکال دارویی :

کپسول Capsule: 100-300-400 mg

 

© بازنشر مطالب یورفان تنها باذکر منبع، مجاز میباشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به فرند فید

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 35
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 29
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 32
  • بازدید ماه : 41
  • بازدید سال : 90
  • بازدید کلی : 653